LymfeKnuten

Når det går vinter og vår … eller sommer og høst

Posted on: 06/12/2011

Når jeg ikke har skrevet på LymfeKnuten på evigheter er det ikke fordi jeg har blitt «helbredet» for mitt lymfødem, – det blir man ikke. Kronisk er kronisk – slik er det bare.

Men, – jeg har det vel rimelig bra for tiden, – med det fysiske lymfødemet, og med hvordan det regjerer med meg mellom ørene.

Jeg får utløp for en del akutte skrivebehov borte på Facebook der det er en egen side Livet med lymfødem, – startet av en kjekk dame i Bergen. Hurra for sånne som henne. Det er behov for å ha et møtested for kjapt lymfødempreik der terskelen er lav, – der det er lett å stikke innom. Kjekt å få litt nytt fra den ene og andre.

En ting jeg lurer veldig på er om noen har erfaring med akupunktur i forbindelse med lymfødem. Selv har jeg fått akupunktur for forskjellige vondter, – men aldri relatert mitt lymfødembein.

Ellers har jeg levert tilbake pulsatoren til Hjelpemiddelsentralen. Den har vel aldri vært min beste venn, – og det var en lettelse å få returnert den. Stolt var jeg også da jeg kunne presentere den i originalemballasje, fullt støtdempet og med bruksanvisning og CD på plass. At de ikke ville ha buksedelen var jeg forberedt på, – og jeg var ganske så fornøyd med at min fysioterapeut gjerne ville ha den, – som en reserve. Fint med gjenbruk når Hjelpemiddelsentralen ikke vil ha den igjen.

Det går i Mobyderm for meg for tiden. Tærne blir vakkert bandasjert med lette «fingerbandasjer», – og så drar jeg «Mobyn» på, – med litt ekstra moby-polstring kjøpt som metervare, rundt anklene. Uten tåbandasjering og ankelpolstring blir det pølsetær og skikkelig hård hevelse rundt anklene.

Og JoViPak’en? Ligger i skapet for tiden. Den blir i varmeste laget, – og er i tillegg litt for stor, – og da blir det ikke så fristende å bruke den. Men – jeg burde jo, – den kostet meg en formue, – og er på ingen måte avskrevet enda.

Legg igjen en kommentar

