LymfeKnuten

Nye muligheter – nye forsøk

Posted on: 25/01/2011

For et drøyt år siden anskaffet jeg meg en JoViPak til mitt lymfødembein,- primært til nattbruk.
Mye har fungert veldig bra. Det er tydelige tegn på at det skjer noe i beinet når JoVi’n har vært på over natten. Det jeg ikke liker er at det etter en tid ser ut til at de stakkars tærne som stikker litt ut blir litt pølsetær, JoVi’n tar ikke hånd om dem.
Nå skal jeg forsøke noe nytt. Denne gangen er det et fransk produkt jeg skal forsøke – Mobiderm – det koster en brøkdel, og er betydelig lettere. Jeg kommer tilbake når det er i hus, når det er prøvd ut.
Men – jeg har fått gode meldinger fra andre lymfødemikere så hvorfor det ikke skal fungere for meg vet jeg ikke.

2 kommentar to "Nye muligheter – nye forsøk"

Har brukt Mobiderm i snart to månder, hver natt. Den fungerer utmerket. Jeg trekker en slitt antitrimbose strømpe utenpå, og da har jeg like god kompresjon som med bandajer. Er meget fornøyd med strømpen. Har minket 3 cm rundt leggen og 5 cm i låret.
Bjørg

Hei Bjørg, og velkommen hit.

Så bra at du er igang med en Mobiderm. Dette liker jeg å høre.
Fint at du – eller var det din fysioterapeut (?) har funnet fram til at det er noe som kan fungere for deg. Det er jo helt supert at du helt konkret har minket både rundt lår og legg. Det kan vel ikke jeg si at jeg har erfart med JoViPak – men jeg svinger hele tiden, – så for meg er det vanskelig å si hva som forårsaker hva.

Fordi jeg forsto ut at jeg burde få tatt nye mål, og ikke bruke målene fra ca 1 år siden, har jeg fremdeles ikke fått bestilt Mobiderm, – men det er ikke langt unna. Har time hos min fysioAnn 18 februar, – men siden jeg i første omgang har tenkt at dette skal være noe jeg bruker når jeg er i Frankrike, – så har jeg tenkt å bestille det i det lokale apoteket der vi holder til når vi er der – så jeg tror ikke jeg får prøvd det ut før i april.

Det er interessant å høre at du bruker en gammel antitrombosestrømpe over Mobidermen, – det er akkurat det samme jeg gjør med JoViPaken, – men der var årsaken at den medfølgende «overstrømpen» var for stor, fordi jeg hadde gått så mye ned i vekt. (Vektstatus er ikke helt den samme nå)

Vet du Bjørg, hvordan det egentlig er, – er Mobiderm ment å alltid skulle ha enten en bandasje eller en «overstrømpe», – eller er det slik at den også skal ha en effekt helt alene?

Fint om du fortsetter å komme med dine erfaringer her – det er til nytte for meg, – og andre lymfødemikere!

Legg igjen en kommentar

