LymfeKnuten

Når behandlingstilbudet reduseres

Posted on: 05/01/2011

Forleden fikk jeg inn en melding som jeg har fått lov å gjengi:

Fikk beskjed av min fysioterapeut nettopp om at det fra 2011 ikke ville være mulig å få mer enn 10 behandlingstimer i løpet av dette året. Har til nå hatt en time hver tredje uke.
Denne fysioterapeuten jobber ved et sykehus i nabokommunen, og behandlingen går gjennom poliklinikk. Dersom jeg trenger flere behandlinger, må jeg få dette i min hjemkommune. Her har jeg ikke tilbud for behandling, hva gjør jeg ?
Kjenner at jeg blir sliten og motløs av alt motgangen…

Det er dessverre ikke noen konkrete løsninger på slike problemer, og det jeg kunne svare var:

Jeg forstår godt at dette er dårlige nyheter som ikke gir glede. En reduksjon i behandlingstilbudet er aldri hyggelig.

Jeg går ut fra at fysioterapeuten har forklart hvorfor det blir slik?

Din hjemkommune har ikke noe lymfødembehandlingstilbud, – men de har sikkert en kommunefysioterapeut. Forsøk å få en time hos kommunefysioterapeuten og forklar situasjonen og spør om de har noe forslag til behandlingsløsning.

For dem som har sekundært lymfødem etter kreftbehandling er det jo mulighet for intensivbehandling og kurs to ganger i året på Montebello på Mesnali overfor Lillehammer uten at det koster all verden. For de som har primærlymfødem er det ikke så mange steder man kan få intensivbehandling på rehabiliteringssentra, – men noen steder finnes.

Det skal også være mulig å få henvisning til behandling i utlandet – i flg. det jeg har «hørt» på Facebook-siden «Livet med lymfødem», -men hvordan man går fram for å få til det vet jeg ikke.

Snakk med din fysioterapeut og hør om det er mulig å få noe mer behandling. I tillegg til det som går an å få av direkte behandling slik du får nå, er det også mulig å få hjelp til å mestre egenbehandling. Ved å gi seg selv tid, – gjøre noen øvelser, – lære noen teknikker kan du selv innvirke på din lymfødemikertilstand. Noen har nytte av pulsator (og det er det fysioterapeuten som skal hjelpe deg til å få), andre har tatt i bruk JoViPak (som du nok foreløpig må betale selv, – selv om jeg har hørt at Nav Vestfold har akseptert JoViPak inn i grunnstødnad), noen har også selv fått hjelp til å få og bruke apparat Deep Ocillation – når det har vist seg å være virksomt.

Og trenger du noen å snakke med kan du ringe likemannstelefonen til Norsk Lymfødemforening, – ikke det at likemennene har svar på alle problemer, – men de kan lytte – og de er med-lymfødemikere.

Legg igjen en kommentar

