LymfeKnuten

Bruker du JoViPak? Pass da på!

Posted on: 12/11/2010

Det er aldri stille når jeg ligger på behandlingsbenken hos FysioAnn.

I dag var det en ting hun var opptatt av – i forbindelse med bruk av JoViPak, – og siden jeg nærmest er for veteranbruker å regne med ett helt års fartstid ville hun diskutere med meg.

En av hennes andre pasienter, en med lymfødem i arm, hadde nå brukt sin JoViPak ca tre måneder, – og nå var det kommet en tydelig «stuking» klart markert der JoViPak’en slutter.

FysioAnn sa det lignet helt på det fysioterapeutene observerte for mange år siden den gang lymfødemikere fikk utdelt ett-kammers pulsatorer, – og det skulle holde som behandling.

Nå var spørsmålet: hadde jeg observert noe lignende? Ja, for hun så og kjente jo at det ikke var noe slikt å se på mitt ben nå.

Nei, det hadde jeg ikke.

Og så slo det meg at det kan være en årsak til at jeg ikke har fått en slik lymfevæskeopphopning der JoViPak’en slutter: Jeg egenbehandler meg selv hver eneste morgen. Stimulerer på siden av halsen, «åpner opp» i «saltkarene» i kragebeinet, – og i armhulene.

Holder på med strykninger i noen minutter,  start fra hofte og opp mot armhule, – deretter lår, så resten av benet.

Før og etter dette tar jeg 5 skikkelige dyppust.

Dette er da tydligvis nok til at «lymfepumpen» kommer godt igang, – og eventuell lymfevækeopphopninger ikke blir liggende og fester seg.

Konklusjonen må være at bruk av en JoViPak ikke er «behandling» – bruk av JoViPak er et supplement til komplett lymfødembehandling og bruk av kompresjonsstrømper på dagtid.

1 Response to "Bruker du JoViPak? Pass da på!"

Hei Lymfeknuten!
Det samme, altså stuvning etter nattbandasjen, har jeg registrert hos en av mine «arm» pasienter. Kinesiotapen viste seg nyttig også i forhold til dette,- altså man kan sette på tape fra der hvor JoVi slutter-for å lede resultatet av nattens drenering videre. Tone; egenbehandling er vesentlig- for å «åpne» og for å hjelpe lymfevæsken videre gjennom eventuelt strålefelt. (Gjelder hver dag, både med og uten JoVi, når man har et lymfødem). Linda,fysioterapeut.

Legg igjen en kommentar

