LymfeKnuten

Du vet du er lymfødemiker

Posted on: 30/10/2010

Du vet du er lymfødemiker når du drømmer om kompresjonsstrømpene dine, – hele samlingen, – og oppdager at en bestemt kompresjonsstrømpe har blitt borte.

Den engelske gjengen med Donna og Lindsay som har laget den flotte lymfødemkatalogen har formulert sitt motto helt rett når de sier Lymphoedema is part of who I am på Facebook.

Ja, – lymfødem er en del av meg, – en del av min identitet, ikke noe å fornekte, ikke noe å ignorere – bare akseptere.

Jeg forholder meg jo til alle deler av meg selv hele tiden, – pusser tenner, klipper negler, børster hår, – sminker øynene, – og steller mitt lymfødemben. Det er klart det er viktig at lymfødemet ikke setter seg for hardt fast – mellom ørene, slik at det ikke gir plass for andre tanker og aktiviteter, – men livet blir heller ikke bedre av å fornekte lymfødemet, mishandle det.

Snart står jeg opp, – spanderer noen ekstra minutter tilbake i sengen etter dusjen for å la fuktighetskremen trekke helt inn. Gir lymfødemet noen minutter med egenbehandling. Det har jeg også tid til en lørdagsmorgen med tett tåke som ikke frister til å løpe ut,- før jeg så tar på kompresjonsstrømpen, – den nyeste som heldisvis ikke var blitt borte likevel. Det var bare en drøm.

Legg igjen en kommentar

