LymfeKnuten

Bra å bade for lymfødembein, – men …

Posted on: 07/10/2010

Jeg har alltid hørt at det er veldig bra å bade i havet om en har lymfødem. Det jeg ikke er så himla begeistret over er alt plunderet med å få kompresjonsstrømpebuksen av og på når huden er fuktig. Er jeg i tillegg i nærheten av sand blir jeg svett bare ved tanken på at det skal komme sandkorn innenfor strømpen når den skal på igjen, – så derfor blir det ikke på langt nær så mange bad som det egentlig ellers ligger godt til rette for når jeg befinner med ved Middelhavets strender.

Det er best å bade fra svaberg synes jeg, – og helst med badesko på slik at jeg ikke behøver å holde pusten av angst for at jeg skal skrape opp foten på skjell eller rur. Når jeg bader i Middelhavet er det dessuten masse kråkeboller en skal holde seg unna, – og da kjennes det trygt og godt med badesko.

I år ble et et noe uforutsett bad, – med sko, men ikke med badesko. Et sikkert ikke ment lite dytt gjorde at jeg mistet balansen, måtte gjøre noen luftakrobatiske krumspring for ikke å falle og slå meg mot en båtripe, – og plask, – så lå jeg i vannet. Det første jeg oppfattet var at min solhatt fløt et lite stykke unna, – men den var lett å få fatt i. Ikke hadde jeg tunge klær på meg, – så jeg kom meg ganske så raskt opp av vannet – og beroliget alle på brygga og i båten om at alt hadde gått bra, jeg hadde ikke slått meg.

Men, – jeg hadde hatt min 4 måneder gamle iPhone i lommen da ulykken skjedde, – og selv om den umiddelbart ble skylt i ferskvann fryktet jeg det verste. Snart oppdaget jeg at jeg ikke hadde briller på meg – borte vekk, – for alltid.

Vi reiser en del, – og har helårs reiseforsikring. Men – vær advart. Reiseforsikring gjelder ikke uhell, – det er bare hvis noen slår deg med kriminell hensikt at tapte gjenstander erstattes!

Det skal godt gjøres å bevise at et slikt dult ble gjort i kriminell hensikt, – jeg forstår godt at forsikringsselskapets saksbehandler ikke helt så det som en kriminell handling.

Mine kompresjonsstrømper, sko, klær er rene og saltfri etter det høyst ufrivillige badet, – alt kan fortsatt brukes, – men at et slikt nyttig lymfebeinbad skal koste meg om lag 10 000 kroner fordi uhell ikke dekkes, – tenk det ante jeg ikke.

Forsikring er god business – for selskapene. Men det blir mer og mer «liten skrift», – som gjør at det ikke er så trygt å forsikre seg som selskapene vil ha det til. De er flinke til å selge, – og flinke til å beskytte seg.

Sur – javisst er jeg sur.

Legg igjen en kommentar

