LymfeKnuten

Nytt og eksotisk – i alle fall for meg: Lymfeyoga

Posted on: 24/08/2010

På Facebook, på siden «Livet med lymfødem», – ble jeg gjort oppmerksom på at DALYFO i Danmark (Dansk Lymfødem Forening), som jeg kjenner godt, men ikke følger godt nok med på, – støtter opp under noe nytt og spennende, nemlig Lymfeyoga, – altså yoga for lymfødemikere. Det er kurs som går over 8 ganger, både for «armer» og «ben», – kjempespennende! Gå til DALYFO, velg Indhold, og derunder Aktiviteter – så finner du beskrivelse av Lymfeyogatilbudet.

Det jeg leser der gir meg tro på at dette er vettuge saker, – og jeg tenker at det hadde virkelig vært en idé å forfølge for Montebello-Senteret på deres lymfødembehandlingskurs som går to ganger årlig. Bare tenk, – ved siden av daglig lymfødembehandling å kunne få instruksjon i noe som man så kunne praktisere hjemme.

Liselotte Thernøe skriver:

I lymfeyogaen har vi fokus på åndedrættet i øvelserne, – skiftet mellem indånding og udånding skaber et vekslende tryk omkring det centrale lymfesystem, der hermed tømmes og forberedes på at modtage lymfe fra ben og arme. En dyb vejrtrækning stimulerer endvidere overgangen mellem lymfe- og venesystemet, således at kroppen kan skille sig af med den overskydende væske gennem nyrer og urinveje.
Stræk og ”muskelpumper” i øvelserne stimulerer det perifere lymfesystem til at optage lymfevæsken og transportere det videre.
Vi arbejder med stående, siddende og liggende yogaøvelser, ”asanas”, samt vejrtrækningsøvelser, ”pranayamas”.
Hvis man bruger bandager eller kompressionsstrømper, kan det øge drænagen at beholde dem på under yogaen.

Jeg tror jeg vil spørre i alle fall, – om de på Montebello kan tenke seg å ta inn en slik terapeut for å gi det lille ekstra som skal til for at vi også blir stimulert til å arbeide med oss selv hjemme.

4 kommentar to "Nytt og eksotisk – i alle fall for meg: Lymfeyoga"

Flott Tone! Dette håper jeg Montebello kan ta tak i, har gode erfaringer med TaiChi og Chigong, der har en samme fokus på pusten.

Hei! Jeg har vært i Danmark hos Liselotte denne uken og fått en introduksjon. Jeg er fysioterapeut og jobber på Montebellosenteret blant annet på LØ kursene. Senteret er veldig positiv til at det kan tilbys lymfeyoga, så det blir spennende å se hva vi får til her.
Jeg tenker at jeg kan holde kurs for de som er interesserte, siden jeg har fått flere henvendelser om dette.
Informasjon kommer etterhvert på min hjemmeside.
Mvh, Torill Olsøy

Så flott å få vite at du gir Montebello-deltakerene et nytt verktøy!
Fint at hjemmesiden din kommer fram også – skal spre den på Facebook også.

Legg igjen en kommentar

