LymfeKnuten

Pulsator – JoViPak – NAV

Posted on: 20/08/2010

Etter at jeg fikk (nei, kjøpte selv i dyre domme) min JoViPak for om lag 10 måneder siden bruker jeg pulsatoren min mye mindre, – nesten ikke i det hele tatt. Jeg har en flott LymphaPress Plus med benstrømpe som også dekker hele magen. Nå kan jeg faktisk godt tenke meg å kvitte meg med den. Den tar masse plass, er litt styrete å bruke siden det ikke akkurat er en pyntegjenstand man har liggende framme. Jeg har faktisk gått til anskaffelse av et eget lite skap til den. Jeg kjøpte meg et IKEA overskap, satte på hjul, og har dermed en ryddig og flyttbar oppbevaringsplass.

Det skulle ikke by på vanskeligheter å bli kvitt pulsatoren, – selv om det er snakk om et elektrisk apparat med ledninger og bestanddeler i mange typer materiale. Siden pulsator er et hjelpemiddel som jeg har fått låne og ikke min eiendom,  skal den returneres til Hjelpemiddelsentralen, enkelt og greit.

Jeg har i alle år oppbevart originalembalasjen, – reserve-luftslangen har aldri vært brukt, – bruksanvisningen har vært lest flere ganger, – men er ikke blitt fillete.En evtentuell ny bruker burde forresten få seg ny bruksanvisning siden den som fulgte med pulsatoren er for dårlig og faktisk kan resultere i feil bruk. Dette har jeg varslet den norske forhandleren om, – og blitt lovet at det skulle lages en bedre versjon. Hm, – lurer på om det har blitt noe av en ny versjon, – jeg har i alle fall aldri fått noen ny bruksanvisning.

Men – burde jeg ikke kunne bruke retur av pulsator som et forhandlingsobjekt overfor NAV? Skulle jeg kunne bruke returen av dette meget kostbare hjelpemiddelet som en brekkstang for å få JoViPak kostnadene inn i Grunnstønaden, – og dermed få hevet min grunnstønad en sats?

Hm, – kunne trenge en nøytral rådgiver, men som kjente NAV og NAVs irrganger. Jeg er stygt redd for at siden dette gjelder to forskjellige områder hos NAV (hjelpemiddel/grunnstønad) så kan det være vanskelig å få gehør for et totaløkonomisk syn som jeg gjerne vil fremme. Jeg føler litt at NAV er som ligningsvesenet eller politiet, – man er alltid redd for å ha gjort noe galt, – alltid redd for at om man ber om/klager etc over en ting vil man bli gransket så hardt at i stedet for å få noe/medhold i noe – så blir man straffet.

Legg igjen en kommentar

