LymfeKnuten

Vi som liker bensoveposer

Posted on: 04/07/2010

Nå er det like før Kristine får sin JoViPak, – og det er kjempespennende om hun kan slutte med nattbandasjering. Selv har jeg ikke måttet nattbandasjere jevnlig, – men har veldig stor forståelse at det må være vidundelig å slippe. Og som Kristine sier det, – slippe nattbandasjeringen, – og ikke minst, bandasjerullingen! Håper Kristine melder fra her – tror det er en del som sitter på gjerdet – og det er ikke rart, vi snakker ikke om noe til 3 kroner og 50 øre her!

6 kommentar to "Vi som liker bensoveposer"

Hei igjen!
No har eg fått «beinsoveposen» min. Har brukt den i 1 mnd. Eg er så godt fornøgd. 🙂 Og det er så lettvint! Ser at foten min likar den godt, tydelig og merkbar effekt om morgonen. Herlig enkelt! mot før eg måtte ha bandasje kvar natt. Sidan eg fekk den har eg ikkje brukt bandasjar, ser ingen grunn til å ta dei på når JoViPak`en fungerar so godt og er så utrulig enkel i bruk.

For meg har denne gjort kvardagen med lymfødem mykje enklare. Fantastisk å sleppe alt det styret som det er med bandasjane

Så hyggelig melding. Jeg har gått og tenkt på deg, – håpet at du ville komme med tilbakemelding når du har brukt JoVi’n en stund.

Jeg måtte ha en pause i sommer – det ble for varmt for meg rett og slett, og søvnen ble prioritert.

Nå bruker jeg den – ikke hver natt, men noen dager i uken. Min legg er klart mykere nå enn før JoVi – det merker både fysioAnn og jeg.

Jeg har ikke bandasjert hver natt annet enn i korte perioder, men har veldig forståelse for den frigjøringen det må være.

Jeg vasker hver eller annenhver uke, – ettersom hvor mye den har vært i bruk, – tørker i trommel i flere omganger, men på svak varme. Hva gjør du?

Eg vaskar min i maskin, og luft tørkar den litt, men mest i trommel på svak varme. Tar den ut av trommelen og vrenger den innimellom, syns det fungerar bra – sjølv om det tar ganske so lang tid.

Brukar du noko anna strømpe utanpå om natta ? det var med ein svart strømpe, eg har brukt den. Eg må snakke med fysioen min om det er mulig å få ein strømpe til , eg kunne tenkt meg ein som var hakke strammare slik at eg får litt meir trykk på.

Eg bandasjerar fast, så eg og foten er vand med det. Brukar Elvarex 4 i strømpene mine.

Ser ut til at vi vasker og tørker JoVi’n ganske likt.
Fordi jeg gikk ned i vekt etter at jeg hadde bestilt var det veldig lite trøkk i den svarte utenpåstrømpen som fulgte med.

Det jeg bruker utenpå er en anti-trombosestrømpe – bestilt etter mitt benmål (standardstørrelser, men de finner riktig størrelse ut fra målet). Det er en grei sak å bestille f.eks. fra RDH og koster ikke all verden.

Jeg har klippet av «luftehullet» på foten fordi den strammet på en litt gal måte.

Jeg bruker ellers Elvarex kompresjonsgrad 3.

kva meinar du med «luftehullet» ?

Takk for tips ang strømpen du har utanpå 🙂 🙂

Beklager Kristine at jeg ikke har svart – av en eller annen grunn har det glippet.
På antitrombosestrømper er det et hull nede ved tå-delen, – litt avhengig av produsent. Årsaken er at foten skal kunne inspiseres for å se at foten ikke har blitt blå pga manglende sirkulasjon.
Disse «luftehullene» har en forsterkningskant, – og jeg synes i alle fall at den er ganske ubehagelig å trå på. Når jeg bruker antitrombosestrømpen utenpå JoViPak’en til kompresjon er det dessuten viktig at det ikke det ikke blir noen kant som snerper sammen og skaper sirkulasjonsstopp.

Legg igjen en kommentar

