LymfeKnuten

Sommerferie – uten full kontroll

Posted on: 02/06/2010

Da er jeg på plass, i sommerparadiset. OK, ikke paradis kanskje, men et superflott sted å være. I en lettstelt bitte liten leilighet, på en strand, med Middelhavet rett utenfor, alt det gode som hører ferielivet til.

Flyreise vel halvveis til feriemålet, – godt bandasjert. Alt vel.

Hyggelig stopp hos franskboende datter med barnebarn, – men det var der jeg gjorde oppdagelsen:

Jeg hadde glemt å legge mine kompresjonsstrømper i kofferten! – OK, – noe hadde jeg, – de to helt flunkende nye, ikke utpakkede, ikke vaskede strømpene, – de lå i kofferten. Men jeg har aldri, – aldri bare to par strømper i bruk samtidig. Jeg bruker alltid 4-5 par parallellt, – og nå sto jeg der med ett sett bandasjer i en tull på gulvet og to par kompresjonsstrømper og 4 ukers ferie i varmt klima foran meg.

Jeg vasker mine kompresjonsstrømper hver dag – fordi produsenten anbefaler det, – og fordi jeg selv erfarer at det er bra å gjøre. Da har jeg både full elastisitet, og helt rene strømper som ikke har noen basillusker eller soppsporer i seg – ikke noe som er fare for huden på mitt lymfeben. Men, to par holder ikke når det er daglig vask og fuktig klima med dårlig tørk.

Jeg har skiftet litt mht hva slags kompresjonsstrømpe jeg har brukt. – Jeg startet med Jobst Elevarex for 12 år siden, – så var det mange år med Mediven 550, – og akkurat nå er jeg tilbake og bruker Elvarex igjen.

Min fysioterapeut bestiller for meg, – men jeg har også hatt direkte kontakt med hun som ordner med kompresjonsstrømpebestillingene hos Smith&Nephew, – og det var jeg glad for nå.

En ekstraordinær direktebestilling ble sendt, – med håp om at strømpen skal kunne sendes direkte fra Tyskland til Frankrike – og ikke via Norge, – slik at jeg få mer enn en strømpe å «boltre» meg med i sommervarmen. Dette med direkteforsendelse klarte Mediven tidligere, – da burde virkelig Jobst kunne klare samme sak. Jeg tror det er et spørsmå om å ville, – å gidde å gjøre noe utenom standard gjøremåte, at villigheten er tilstede fra Norge er det ingen tvil om, – så jeg krysser fingrne og håper at Jobst i Tyskland er med på å yte litt spesialservice!

Om jeg får en strømpe til her nede ganske raskt blir jeg superglad, – får jeg den tre dager før jeg skal reise hjem sukker jeg oppgitt, – men betaler jo likevel.

Sommergarderoben må jo være på plass, – det er kompresjonene som teller.

Og nå skal jeg henge strømpe til tørk, – i vinden og skyggen, – selvsagt.

5 kommentar to "Sommerferie – uten full kontroll"

Jeg har det for såvidt ikke så altfor varmt her oppe i ord, men har nå allikevel anskaffet meg strømper istedet for longs nå til sommeren. Problemet er bare det at de krøller seg helt øverst på låret, og det er ikke behagelig. Er det noen som har noen gode råd for å bekjeme dette ? Der er silikonbånd på innsiden, men det nytter ikke… Og vasken, kan en vaske de for hånd eller må de vaskes i maskin ?

Strømpetopper som krøller seg er nok et kjent fenomen for mange. Det blir en avveining mellom litt mer luft – og at man må hale og dra fra tid til annen. Faktisk er dette med å hale og dra i lårstrømpe noe av grunnen til at jeg bruker strømpebukse hele året.

Noen har en form på beinet som gjør at de ikke har problemer med at lårstrømper sklir eller ruller seg ned, – men slik er ikke mitt lår. Det finnes et «strømpelim» som holder kompresjonsstrømper bedre på plass. «It Stays – Roll On» spør på apoteket, og titt evt her: http://www.brucemedical.com/itstroad.html
Jeg har aldri brukt det selv, – så jeg kan ikke si noe om hvor effektivt det er.

Når det gjelder vask så er det ikke problematisk i det hele tatt. Man gjør som man vil!

Produsentene anbefaler maskinvask, – ut fra at det da blir bedre skylling. Selv vasker jeg alltid for maskin, – både ut fra ønske om god vask/skylling, og fordi jeg er lat og unngår håndvask av klær så langt jeg kan.

Jeg har valgt å ha mange strømpepar og vaske ofte,- hver dag faktisk. Vasken sliter ikke, – men gir rene strømper og behag, – det holder å bruke ullprogram, – og så slenger jeg andre ikke vedig skitne klær sammen med kompresjonsstrømpene for å få litt bedre vaskeøkonomi.

Sånn er det hos meg.

Denne limen skal jeg få prøvd tenker jeg, når jeg nå har kjøpt strømper må jeg jo få brukt de(forhåpentligvis uten så mye ubehag med lim) Ellers vasker jeg og strømper/bukse med andre klær for å gjøre det økonomisk. Men nå skal jeg jo på ferie, og da er det kanskje litt greit å bare ta vasken i leiligheten. Hater å stå i kø for å få bruke maskin i syden, det gjør jeg bare når jeg må…
Er ganske fersk i kjøp og bruk av kompresjonsstrømper/bukse, og holder ennå på med å finne ut hvilken sort som er best. Har iallefall funnet ut at åpen tå ikke er noe for meg.

Hah! Du og jeg begge Ragna. Åpen tå gir garantert grisetær for meg. Men det helt idiotiske er at til tross for at jeg VET dette, har jeg gjort feilen flere ganger. Men ALDRI mer – tror jeg da.

God syden-tur, – og vask for all del i håndvasken, – skyll godt, og klem vannet ut slik at den tørker rimelig fort.

Takk for det, gleder meg til sol og varme. Vi er ikke bortskjemte med det i nord… 🙂

Legg igjen en kommentar

