LymfeKnuten

Rød vin, hvit vin, rosé vin

Posted on: 02/06/2010

Uten at jeg ønsker å fremstå som noen helsefreak, så må jeg vel likevel innrømme at på en eller annen måte tenker jeg på noe helserelatert hver dag. Om det er helt vanlig aner jeg ikke, om det er vanlig blant lymfødemikere aner jeg heller ikke.

Noe av det jeg reflekterer litt over er mine erfaringer, – som lymfødemiker. I utgangspunktet er jeg veldig glad i vin, – veldig! Det har ikke noe med lymfødem å gjøre i det hele tatt. Det er mulig at det også er fullstendig klart for alle at det ikke er særlig lurt å være så glad i vin som jeg er, – og kanskje vet jeg det også, om jeg skal måtte tvinge meg selv til å svare sant.

Men, – det som er klart og tydelig er i alle fall dette: Jeg, lymfødemikeren Tone tåler veldig mye bedre både hvit og rosé vin enn rød vin, – og det tar jeg veldig alvorlig. Det å sitte ved et hyggelig bord med gode venner i tre timers tid med god mat og godt med rød vin gir seg konkret forferdelige resultater i benet. Det er ikke like ille med de andre vinsortene, – men det beste er selvsagt om jeg kan få være sammen med vennene, innta maten – og vinen, og å få sitte med benet høyt opp!

Noen ganger går det greit, andre ganger er det ikke noe å tenke på engang, et høystående ben er jo ikke akkurat en dekorasjon.

Akkurat nå er det feriemodus, veranda, sydlige temperaturer, rosévin i glass, – og benet, – ja det er vakkert drapert over bordet der vi nyss inntok grillet småørret. Først spiser man ved matbordet, deretter parkerer man benet på det. Sånn er det hos oss,  til hverdags i feriemodus. Hjemme har jeg benet fint og høyt parkert hele tiden, uten at det synes på matbordet.

Slik er det bare for lymfødemikere på ferie og i heimen !

ps
håper den myggen som stakk meg på lymfefoten har funnet nye jaktmarker for natten som kommer

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

