LymfeKnuten

Den beste form for selvdrenasje – ben

Posted on: 16/05/2010

Jeg følger ikke godt nok med – men det er ikke noe nytt.

Når jeg nå leser Lymfebrevet, fra DaLyFo i Danmark og rapporten fra deres årlige workshop leser det lymfeterapeut Kirsten Hedeager skriv er den beste form for selvdrenasje for de som har lymfødem i ben, ja da må jeg jo bare gjenta det her:

Legg deg med bena hevet.
Pust rolig og dypt i 10 minutter.

Ellers kan man stå og først la hodet vippe ned mot brystet, – deretter tilbake mot ryggen 5 ganger.

Dette skal åpne godt opp og være med på å drenere hele kroppen.

Dette skal selv jeg kunne klare å følge opp!
Hurra, jeg liker klare tydelige instrukser som er overkommelige.

10 kommentar to "Den beste form for selvdrenasje – ben"

Virkelig??? Så enkelt og overkommelig…. Sett i gang folkens!

Er da 3×10 minutter med bena opp og god pust tre ganger så bra som 10 minutter – mon tro? Skader neppe.

Men egentlig tror jeg vel på litt blandingsdrift, – så litt konkrete andre årgjerder må også til, – om det skal bli noen dreis på selvbehandlingen!

Har primært lipolymfødem i begge ben, og er avhengig av selvdrenasje. Er så heldig å ha en mann som stiller opp og hjelper til både morgen og kveld. Men de 10-15 min i løpet av arbeidsdagen hvor jeg kan ligge med bena opp på trimrommet er gode å få med seg. Det gjør at dagen blir lettere !

Hei Ragna,- velkommen hit. Og takk for at du deler dine erfaringer her.

Så flink du er som gjennomfører det jeg alltid har villet, men aldri klarer, – å ta noen minutter med bena opp i løpet av arbeidsdagen. Jeg tror jeg har gjort det to ganger på de årene jeg har hatt lymfødem.
At du også har en mann som stiller opp er jo helt supert! Gratulerer med fin-fin mann, og godt grep om selvdrenasje. Håper du også får noe proff hjelp, – slik at dere av og til kan ta litt «fri».

Hei !

Takk for velkomsten 🙂
Har behandling hver tredje uke hos fysioterapeut, men det er to timers kjøring i egen bil for å komme dit… Nok en gang stiller min mann opp bare han får ta feriedager, for å kjøre bilen hjem igjen.(så jeg får sitte med bena høyt)
Må nok inrømme det at i perioder blir det lite behandling på dagtid , men det straffer seg. Så det er best å være flink.

Det å ha to timer hver vei til behandling gjør at behandling blir et prosjekt hver gang. Og det kunne jo hende at dere kunne tenkt dere å bruke feriedagene til din mann til noe annet! – Men det er jo helt supert at du har slik en støttende mann.

Det å skulle være flink hele tiden er klart det beste, men har sin pris.

Vi får veie for og imot, – og gjøre de gode valgene når vi orker!

Er det noen av dere som har hc skilt i bilen? og hvor finner jeg på nettet at stress og ødem ikke er en god kombinasjon.

Hei Sylvia, velkommen til Lymfeknuten. Kjempehyggelig med kommentarer til innleggene mine her.

HC-skilt i bilen, – det har jeg drømt om mang en gang, – men aldri gjort noe for å få.

For alt jeg vet kan det være mange lymfødemikere som har det, – men jeg personlig kjenner ingen. Hvis du har noen tips er det flott om du vil dele det med oss andre, – det er kanskje noe for Lymfeposten også. At det er lymfødemikere med behov for HC-skilt er det ingen tvil om.

Når det gjelder stress som negativ faktor i forbindelse med lymfødem så vet jeg ikke om noe spesifikt nettsted som tar for seg akkurat det. Men jeg har hørt gjentatte ganger av fysioterapeuter som er spesialister i lymfødembehandling at stress er noe som ikke er godt for oss ymfødemikere. Om du bruker Google og søker på stress og lymfødem/lymphoedema/lymphedema vil du få en god del treff – som alle støtter opp under det jeg sier: Stress er ikke bra for lymfødemet!

Hei Tone takk for hyggelig respons.Jeg har levd med ødem siden 97 og det er først nå at jeg søkte på HC skilt.Nå er det på tide med skiltet for å lette min hverdag.Ja jeg fant på nettet det med stress.

[…] Sylvia kommenterte i innlegget Den beste form for selvdrenasje. – Sylvia har søkt om HC-parkeringstillatelse, – altså tillatelse til å parkere på […]

Legg igjen en kommentar

