LymfeKnuten

Vanskelig er det uansett

Posted on: 11/04/2010

Jeg er en «enbens lymfedame». Det betyr ikke mer enn at jeg har to bein slik som de fleste av oss er  heldige nok til å ha, – men at ett av mine bein er lymfatisk.

Jeg har altså lymfødem i ett ben. Konsekvensen av det er at jeg alltid må ha på meg en kompresjonsstrømpe –  en strømpe som holder dette hovne beinet innenfor rimelighetens grenser.

Når jeg sier kompresjonsstrømpe så er det ikke helt korrekt – det er en strømpebukse, – men denne har ett og et halvt bein. På det «friske» beinet er bare en bermudashortslengde på kompresjonsplagget.

Det er kjempefint å ha en kompresjonsstrømpe som holder hevelsene i sjakk – stort sett. Det som ikke er like kjempefint, det er at det faktisk er inmari vanskelig å få på seg en slik strømpebukse. Jeg mener ikke at det er umulig, – neida, det meste er mulig, men kan av og til være litt vanskelig om man er noe indisponert (NEI, jeg tenker overhodet ikke på at man kan ha det sånn litt dagen derpå, NEI!). Det jeg tenker på er at om man for eksempel har fått en «frozen shoulder» – altså en slik kjempevond skulder som ikke gir seg på et halvår eller tre, – da begynner det virkelig å bli problematisk å få på seg denne kompresjonsstrømpebuksa!

Kan vi tilkalle hjemmesykepleier da? Neppe.

Ja vel, – men hvem skal få på oss dette nødvendige plagget da?

«Vetkje»

Hm, – ja det kan de seie det, men det hjelper da f… ikke meg at ikke noen vet hvem som skal kle på meg.

Verre er det faktisk, – for det er ikke nok å bli påkledd om morgenen, – for hver gang jeg har et nødvendig ærend er det et styr å få kompresjonsstrømpebuksa opp igjen.

Og skulderen lider.

Jeg sier ikke mer – i kveld.

3 kommentar to "Vanskelig er det uansett"

nei, det er ikkje alltid enkelt. Iallefall ikkje rett etter at ein har dusja / bada. Då er det mykje vanskeligare å få på den strømpen.
Eg har ein slik dusj strømpe, (slik som dei som går med gips på foten brukar medan dei dusjar.) Eg tar på meg kompresjstrømen om morgonen, så brukar eg dusj strømpen medan eg dusjar, så slepp eg det styret med å få på meg strømpen på ein fuktig og nydusja fot. Joda, lymfefoten får dusje seg den også, men ikkje dei morgonane eg har det travelt 😉 Ellers er denne dusj sokken heilt super dersom eg ein dag dusjar seinare utpå dagen. So slepp eg av og på med strømpen 🙂 veldig enkelt!

Denne er faktisk blitt eit veldig viktig hjelpemiddel for meg i kvardagen. Kan virkelig anbefalast, no hadde eg ikkje klart meg uten. Eg har hatt min i 5 år, er nett like fin, uten hol:)
Kanskje dette kan vere eit hjelpemiddel som andre også kan ha nytte av?

Kristin

Det høres kjempefint ut Kristine. Tror dette kunne være et tips til andre lymfødemikere via Lymfeposten!
Hva sier du – skal du la det gå dit? Det er alltid kjekt å få med praktiske greier som folk har personlig erfaring med.

Hm, – lurer på om slik dusjstrømpe finnes som strømpebukse 😉 Jeg har jo 1 1/2 bein, – og må dekke til en del om jeg skal dusje med bukse på.

Ellers har jeg ikke så store problemer med å få på kompresjonsstrømpen fordi jeg etter dusjen alltid tar en sesjon med «gym» i sengen, – og da rekker benet å bli tørt nok. Men, – det er jo morgener der det virkelig ikke er tid til alt det – og da er det mere slit å få strømpen på.

ja, tipset kan gjerne gå vidare til Lymfeposten.

Eg har magebelte på min strøme, eg berre stappar det oppi dusj strømpen, – so mulig du får putta sykkelbuksedelen din oppi også 😉
Ingeting duger uprøvd! 🙂

Legg igjen en kommentar

