LymfeKnuten

Sild og lymfødem

Posted on: 21/03/2010

Når jeg skriver Sild og lymfødem kunne jeg like gjerne ha skrevet, Røkelaks og lymfødem, – eller Spekeskinke og lymfødem, eller rett og slett Saltmat og lymfødem.

Dere aner hvor jeg vil. Saltmat – det er det det handler om. Fredag kveld spiste vi herlig sild, – karrysild og sursild, – det var øl og akevitt for dem som likte det, – jeg holdt meg til hvitvin og vann. Særlig karrisilden var god, – og jeg spiste sikkert mer enn min andel,  og drakk bra med vin til, men etterhvert ganske så mye vann også.

Det ble ikke til at jeg la benet opp på en stol,  til tross for at en av de andre gjestene faktisk foreslo det. En sen kveld ble det også, – med interessante diskusjoner og intens prat, en slik kveld jeg virkelig liker.

Jeg burde sikkert ikke ha blitt overrasket, men da jeg skulle i seng og tok kompresjonsstrømpen av så var leggen stappa og hard, – og ganske så solid også. Det var lenge siden jeg hadde sett den slik, og det var så vidt jeg ikke ble deppa der og da.

Vi var overnattingsgjester, og jeg fikk stappet reisevesken innunder min side av madrassen, – fikk på meg min JoViPak, – tok noen dype magadrag, – jeg tror på dyppust, og nå hadde jeg fått meg en på trynet som hadde satt meg litt ut og som krevde at jeg landet. Pustet dyyyypt inn, – og saaaakte ut – flere ganger, – og sovnet.

Det ble er par turer tvers over gangen til toalettet i løpet av natten. Det var synlig neste morgen. Det var ikke bare blæren som var tømt, – men også benet.

Takk og pris.

1. Jeg venter litt med å spise sild til middag.

2. Jeg vet at om jeg spiser sild og drikker mengder med vann vil vannet på sikt skylle ut saltet og jeg vil normaliseres igjen.

Stikkord: , , ,

Legg igjen en kommentar

