LymfeKnuten

Kinesiotape + kompresjonsstrømpe = mulig

Posted on: 21/03/2010

Alt nytt er vanskelig. Noen ganger lenge.

Å kinesiotape seg selv er virkelig vrient, – og klart umulig om tapen skal på ‘gale’ steder på kroppen. Selv er jeg heldig, – det er oversiden av foten og ankelparti jeg helst vil tape, og der kommer jeg i alle fall til. Tidvis har jeg også tapet kneet, – men der er jeg langt mindre øvet, og resultatet er deretter.

Usikkerheten min synes, – ikke bare mens jeg holder på, men synes på resultatet. Tapen slynger seg i usikre sik-sak-striper, og man ser at dette ikke er et villet mønster, men noe som bare ble sånn.

Tapen jeg bruker nå sitter kjempegodt – Dream K, – særlig etter at jeg lærte litt mer om hvordan jeg skal gjøre: etter at den er satt på skal man gni litt på den, – varme den opp, – da aktiveres limstoffet og tapen sitter mye bedre.

Det som er den store utfordringen, – når først tapen er på plass, – er å få kompresjonsstrømpen på uten at tapen ruller seg av. Det enkleste er å bruke et hjelpemiddel, – en «glidesokk» i spinnakerduk, – dermed blir det ikke noen friksjon og sjanse for at strømpen griper fatt i en flik av tapen og dermed rulles løs. Men jeg klarer også som regel å få strømpen på med tapen i behold om jeg løfter opp forsiden av strømpefoten når jeg stikker foten inn. Igjen er det trening som skal til.

Leil av å skulle måtte trene på alt mulig? Javisst. Men slik er nå engang livet som lymfødemiker.

Legg igjen en kommentar

