LymfeKnuten

Klesvask for lymfødemikere

Posted on: 17/03/2010

Når jeg sier klesvask her mener jeg ikke sokker og undertøy, skjorter og bluser. Det jeg tenker på er den delen av klesvasken som er litt spesiell for en lymfødemiker:

– kompresjonsstrømpe – bør vaskes daglig for at ikke smuss skal legge seg i trådene i strikkingen og bli et bakterierede som kan forårsake helseproblemer. Når strømpen vaskes hver dag (på ullprogram og med mildt vaskemiddel) er det også mer spenst i den, enn om man bruker den i dagevis og lar den bli mer eller mindre uttøyd.

– kompresjonsbandasjer med polstring, jeg folder hver bandasje til den utgjør en liten pakke, legger to og to pakker inn i en vaskepose. Dermed er sjansen for sammenfiltring mindre og det er håp om en glatt tørk, – som gir en god bandasje.

– JoViPaken jeg bruker hver natt må også tidvis vaskes. Tidsvis høres ut som en gang hvert jubelår, men det er snakk om en gang i uken. Her er det en enkel vask på ullprogram, en ekstra sentrifugering, og så kommer styret med tørkingen som tar tid og krever innsats. Jeg bruker tørketrommel på lav temperatur, – og hver halvtime eller så vrenger jeg ‘strømpen’. Det må til med en dobbel’strømpe’ som er fylt med skumplastbiter av forskjellig størrelse og tetthet.

Mer var det visst ikke, – tror det er nok jeg.

2 kommentar to "Klesvask for lymfødemikere"

Eg er nok ikkje så flink med vaskinga som du.. eg vaskar bandasjane ofte, men eg stappar dei berre inni maskina ..- og håpar dei ikkje er vikla for godt saman når dei kjem ut. God ide` med dei vaskeposane!

Eg ventar på JoviPak- så då blir det ein ting til å vaske på.. men eg ser fram til det! GLEDAR meg til å sleppe all den rullinga av bandasjar 🙂

Hei Kristine,

Tror du kommer til å like JoViPak, – det er klart en skal venne seg til alt. Det er tykt og rart og varmt på en måte med JoViPak – men for meg virker det supert. Jeg håper jo jeg skal orke å bruke den også til sommeren når det blir varmt.

Gleder meg til å høre om dine erfaringer, – og i mellomtiden kan du jo lage «pakker» av bandasjene og bruke vaskeposer slik at prosessen etter vasken ikke blir så frustrerende. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

