LymfeKnuten

Klart redusert volum! yeah!!!

Posted on: 21/01/2010

Behandlingsdag 9, – siste behandling, – og måltaking for å se om det har skjedd noe etter intensivbehandlingen.

Egentlig skulle jeg ha puttet tallene jeg fikk inn i en fin formel for volumberegning, – men det krever at jeg må tenke også, og det er ikke aktuelt akkurat nå.

Men, jeg har fått redusert omfang det er helt sikkert. En cm her og en cm der – det blir både volum og vekt det:

Ankel: – 1 cm
Legg: 2 cm
Kne: 1,5 cm
Lår 2,5
Lår øverst: 4 cm !!

Hva er gjort?

– Tradisjonell manuell lymfødembehandling
– bandasjering hver dag etter behandlingen,
– kompresjonsstrømpe på når ikke bandasjer.

Under behandlingen har det også vært gitt
«deep oscillation», og flere områder har vært
kinesio-tapet.

Under oppholdet har jeg ikke hevet innpå med all slags mat:
– Jeg har aldri spist mer enn en halv potet, – noen ganger ingen potet i det hele tatt.
– Svært lite brød.
– Store posjoner grønn salat – fortrinnsvis med andre «grønne» tilbehør, – og bare litt tzaziki-type dressing laget på biola,
– og en ting til:
– ikke ett glass vin siden jeg kom til behandlingsoppholdet.

Hva vekta viser får jeg se når jeg kommer hjem og veier meg under samme forhold som jeg gjorde før jeg dro. Hva jeg måtte veie her på en fremmed vekt og med ymse klær interesserer meg ikke.

Jeg er kjempefornøyd med fysioterapeutens behandling. Jeg har kjøpt med meg et lite lager tape og håper jeg får til å bruke den og får til en merkbar effekt. Men ellers vet jeg jo at jeg ikke på noen måte kan forvente at det flotte resultatet har gitt meg en ny permanent status – slik er bare ikke mine stakkars lymfeårer.

Jeg må nok søke om intensivbehandling i årene som kommer også, – slik er det bare å være kroniker.

5 kommentar to "Klart redusert volum! yeah!!!"

Det er jo bare herlig for både lymfødemiker og fysioterapeut når innsatsen krones med målbare resultater- hvor lykkelig kan man bli????-

Vel – kan det kanskje formuleres slik: toppen av lykke kommer når både lymfødemiker og lymfødembehandlere møtes på samme platform? (Det var ikke Linda som behandlet meg nå, – men vi er enige i at fine resultater er topp – superduper)

Mener ikke å tulle.

Kjempehyggelig at Linda, – en anerkjent lymfødembehandlende fysioterapeut kommer på visitt til LymfeKnuten!

Alle lymfødembehandlende fysioterapeuter er hjertlig velkomne til å si akkurat hva de vil her på LymfeKnuten.

Hei!

Så fint å se at det fungerer for deg!

har selv hatt to intensivbehandlinger i løpet av min «karriere» som lymfødemiker (primert begge bein) . Jeg fikk diagnosen for 6 år siden etter å ha blitt feilbehandlet siden jeg var barn..

Dette har nå Helse Midt satt en stopper for – siden vi ikke lenger får tilbud om intensiv behandling her… Dette er utrolig trist – siden det var et supert opplegg og det ga gode resultater – men vi er vel for kostbare for helse -Norge…

Velkommen hit Kristin, – håper du vil fortsette å komme på visitt, – og å kommentere!

Det høres ut som om du er rammet av at Meråker ikke har fått godkjent sin søknad om å være lymfødembehandlerinstitusjon – virkelig ille for de som ikke har andre muligheter.

Det ser ut som om det strammes inn mange steder.
Det er ille å måtte si at en er «heldig» som har hatt kreft, – og dermed er søknadsberettiget til intensivbehandlingskursene ved Montebello.

Ja, det stemmer at det gjelder Meråker. Jeg går jo ca en gang i måneden til godkjent behandler – men det er disse intensivperiodene som virkelig fungerer!! Og det handler både om riktig trening, mat og god behandling i tillegg til det sosiale – og ikke minst å treffe folk med samme sykdom.

Det finnes jo turer til syden, men for min del er jeg litt skeptisk – desuten blir det fort mye mer kostbart.

Akurat «heldig» er dere jo selvsagt ikke dere som har lymfødem etter kreft, men det er kanskje lettere å få behandling ja..

Legg igjen en kommentar

