LymfeKnuten

Montebello-senteret – here I come!

Posted on: 03/01/2010

Intet er som å få en mobiltelefonoppringing midt i romjulen, – jeg hadde på forhånd lagt inn nummeret så jeg svarte sprudlende da jeg så hvem som ringte: Hallo Montebello, – det er Tone!

Hun hørte på stemmen min at jeg var glad. Jeg var veldig glad. Jeg hadde nemlig fått en trøkk uka før jul da det kom et brev fra Montebello-senteret med beskjed om at jeg ikke var kommet med på lymfødemkurset ved første inntak (- og jeg som hadde søkt så tidlig !) , – men at jeg nå sto på en uprioritert venteliste.

Uprioritert venteliste – hva er det for noe da? Kan noen forklare meg hvordan en slik ser ut, – eller i det minste hvordan man velger folk fra en slik liste? Jeg var så irritert, – gikk og småfreste, – men ringte ikke til Montebello-senteret for å be om forklaring. Dette var en av de få gangene jeg holdt meg i skinnet. Det hender jo at det faktisk er mest fornuftig.

Det tror jeg det var denne gangen.

Hva er det som venter meg på Montebello-senteret? Jo, – det primære: to ukers intensiv lymfødembehandling. Det er jo derfor jeg vil dit. Så er det det andre, – det som sikkert er veldig viktig for mange, – men kanskje ikke like viktig for meg lengre, veteran som jeg er. Det å være sammen med andre lymfødemikere, – vite at man ikke er alene om å ha lymfødem, – ha lov til å snakke om hvordan lymfødemet er for meg og for deg og for oss … det er bra, – men for meg er ikke det det viktigste.

Tenk om jeg kunne klare å ha et behersket matinntak også! Det er ikke umiddelbart lett et sted der det er så god mat. Tenk om jeg også kunne droppe vin totalt de to ukene, – det ville være en del kalorier å spare der også. Jeg har jo fremdeles 3-4 kilo jeg godt kunne tenke meg å bli kvitt.

Regner ikke med at jeg får med meg noen på suppekur der oppe. Verken av kjøkkenpersonalet eller av kursdeltakerene. Men det hadde vært fint!

Jeg rapporterer underveis – det er i alle fall sikkert. Men tar meg meg en bunke bøker og en stabel dvd-filmer, – jeg orker ikke være sammen med andre mennesker hele tiden.

Legg igjen en kommentar

