LymfeKnuten

Gratis balansetrening

Posted on: 28/12/2009

Borte hos Flopsy som er ung fysioterapeut med vilje og krefter til videreutdanning, leste jeg om balansetrening for eldre.

Vi som er så «heldige» å bruke kompresjonsstrømpebukser med to, eller ett og et halv bein (dere som har en slik, forstår hva jeg mener), vi får gratis trening hver gang vi jobber med å få på oss dette vidunder av et plagg.

Først gjelder det å få det ene beinet inn i kompresjonsstrømpebuksebenet, – og i den sammenheng nytter det neppe å være helt frittstående og balanserende, man må sitte. Så skal en stå fritt på det påkledde beinet, løfte opp det andre, – tre beinet inn i kompresjonsstrømpebuksens bein nr to – alt uten å miste balansen.

Jeg tuller ikke. Det virker, det er vettug trening, – og for oss som likevel må gjøre dette hver dag, – ja – så er det gratistrening. Fordi jeg har holdt på slik i over ti år er jeg flinkere til å få på meg badedrakt ute i friluft enn venninner i samme alder. Så det så! Aldri hadde jeg vel tenkt at det å ha lymfødem i et bein skulle gi slike gratisgoder.

Men, OK, – om det er for skremmende å stå på et bein, så får du heller sette deg. Men finn da på en annen måte å trene balanse på, – for en god balanse er noe vi nyter godt av – til vår døyande dag. Alt for å slippe å begynne å bruke «hoftebukse», sier nå jeg!

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

