LymfeKnuten

Med lymfeben i pose

Posted on: 23/12/2009

At jeg måtte vente bortimot 8 uker på å få min JoViPak er hinsidig alt som er vettugt. Men når jeg nå har fått dette nye hjelpemiddelet i hus må jeg jo si at jeg er bra fornøyd. Fornøyd med å ha den, – men alt som har med pris, leveranse, holdbarhet og slike ting å gjøre, – det er det for tidlig å snakke om.
Men beinet får en ganske fin knaing, og har masser av spor i seg når jeg om morgenen tar «massasjeposen» (JoViPak) av. Skader meg gjør den ikke. Lurer på om jeg skal vurdere å sende pulsatoren tilbake til hjelpemiddelsenstralen. Men tenk om jeg blir desillusjonert og ikke er like betatt av JoViPak etter en tid, – tenk om jeg lengter tilbake til pulsatorens snille vugge, – og så har jeg gitt den sparken. Da er det jeg som står igjen som Svarteper – uten noe som gir meg «behandling» i heimen.

Tror jeg venter litt jeg. Og krysser fingrene for at jeg kanskje, kanskje kan komme med på behandlingsopphold på Montebello-Senteret likevel – til tross for merkelig svar om at jeg ikke har kommet med, men er på en uprioritert venteliste. Hvordan i huleste plukker man folk fra en uprioritert venteliste? Lukker øya og slenger ned en finger?

Det er håp i hengende snøre, – og mitt behandlingsoppholdssnøre henger fortsatt ute.

9 kommentar to "Med lymfeben i pose"

Er dette det produktet det stod om i siste Lymfeposten?
Håpar du kan skrive litt meir om dette etterkvart som du får testa det ut meir. Eg syns det høyres heilt supert ut med eit alternativ til natt-bandasjen!

Håpar du får god effekt av produktet!!

Hei Kristine – velkommen hit til LymfeKnuten.

Ja det stemmer at JoViPak er det som fikk omtale i siste nr av Lymfeposten. Jeg har nå brukt det i noen uker, – og synes absolutt at det er et veldig godt alternativ til natt-bandasjering. Jeg har nok ikke fått noe tynnere ben, men det er mykt pog fint hver morgen. Til tross for at det jo er et ganske så voluminøst produkt tok jeg det med til fjells, stappet det inn i en ryggsekk og lå med det på hver natt. Jeg pleier ikke orke å bandasjere meg når jeg er på hytte, – men dette er veldig lettvint og greit.

Men, – det er svinedyrt, – i alle fall i anskaffelse. Hva det egentlig koster vet jeg ikke før jeg ser hvor lenge det varer. Greit å vaske, – vanskelig å tørke, – og man skal vokte seg for fliste negler og slikt, – det kan lett dra ut tråder.

I dag fekk eg informasjon om JoViPak i posten frå fysioterapeuten min.
Det hadde vore FANTASTISK dersom eg kunne ha bytta ut alle bandasjerullane mine med denne i standenfor.

Syns du den fungerar like godt som nattbandasjen?

For meg – ja, helt klart. Men du må jo snakke med fysioterapeuten din.

Og – vurdere det økonomiske selvsagt.

Men du og jeg vet hvor mye heft og bry det er med nattbandasjering – så det er ikke bare spørsmål om konkret hva det koster i penger, – men hvilke prioriteringer en velger å gjøre.

Det aller beste hadde vært om man kunne få det inkludert i det som aksepteres under grunnstønad – men dit er det nok langt igjen. Men at det er en sak som er verd å kjempe for er klart – når mange lymfødemikere og fysioterapeuter er enige om nytten, – og kanskje også får med seg noen leger som kan støtte opp under det.

Korleis går det med JoViPak `en og deg ?
hadde vore kjekt å få høyre litt korleis det går, no har du brukt den ei stund.
Brukar du berre den, eller må du bruke natt bandasjen innimellom?

Eg ventar på å få min i posten snart, syns eg har venta lenge no.. ser du venta i 8 veker.
Håpar eg blir fornøgd 🙂 Vi er spente, både fysioterapeuten og eg.

God sommar!!

Joda, Kristine,
JoViPaken og jeg er fortsatt gode venner. Jeg tok den med meg på ferie til sydlige, og ikke minst varmere egne, – men i motsetning til det vi leste om i Lymfeposten orket jeg ikke bruke den om natten da det var varmt – ikke mer enn en natt eller to. Jeg bandasjerte meg en dag, – husker nesten ikke hvorfor – men det kan ha noe å gjøre med at jeg tullet med kompresjonsstrømpene. Hadde bare med meg to stk, – og det går ikke når det er dårlig klestørk.

Jeg bandasjerer meg IKKE lengre om natten. Men har bandasje på så lenge den holder etter behandling, – men nå hender det også at vi dropper hele bandasjeringen etter behandling.

Da jeg etter hjemkomt fra ferie begynte nattlig bruk av JoViPak så jeg at benet likte det! Og jeg har ikke hatt behandling siden 28 mai.

Lykke til, – og fortell hvordan du opplever bruken.
(Jeg gikk jo ned ganske mange kilo mellom bestilling og levering, og fortsatte å gå ned – så egentlig er JoVin for stor nå, – men jeg har gått over til å bruke en antitrombosestrømpe på utsiden i stedet for den sorte nettstrømpen som fulgte med)

kjekt å høyre !!
å sleppe nattbandasjen høyrest supert ut! 🙂 og ikkje minst sleppe all den rullinga dagen etter 😉
herlig!

Gled deg! Sier ikke mer. Men det håper jeg du gjør. Tror jeg skriver et nytt innlegg – der det kan være naturlig for deg å komme med en melding om det nye. OK? Kjempehyggelig at du er her og melder fra.

[…] Nå er det like før Kristine får sin JoViPak, – og det er kjempespennende om hun kan slutte med nattbandasjering. Selv har jeg ikke […]

Legg igjen en kommentar

