LymfeKnuten

Seng, pulsator – og beinet

Posted on: 15/11/2009

Jeg glemmer så fort.

Husker ikke hva som kom først, – den fine regulerbare sengen, eller pulsatoren. Begge deler er en god hjelp for å holde lymfødemet i sjakk.

Nattlig ligger «lymfebeinet» høyt og dermed i god posisjon for ikke å samle mer lymfevæske og dermed bli mer hovent enn nødvendig. Fra tid tid til annen bruker jeg pulsatoren, og får ved hjelp av denne en ekstra «behandling» av det lymfatiske benet. Det som er litt vanskelig er at jeg ikke alltid har samme nyttige reaksjon. Og, – jeg forstår ikke hvorfor, – enda.

Det som jeg har lagt merke til, er at hver gang jeg er syk og sengeliggende (ektremt sjelden heldigvis), har «lymfebeinet» godt av det. Og, – som jeg allerede har skrevet om, – nå som jeg jobber med å redusere vekten – nå merker jeg virkelig at dette er noe beinet liker.

Men – mitt evige problem, uansett hva jeg gjør er det ikke noe som har varig verdi. En dag i møter og etterfølgende resturantbesøk eller desslike, – altså en dag med negativ posisjon for benet – bang, det blir tykt og hardt!

De nyttige gode tingene lar seg registrere. Det som er negativt og dumt gir seg umiddelbart utslag – på direkten, men jeg klarer ikke å «leve opp» til det jeg erfarer.

2 kommentar to "Seng, pulsator – og beinet"

hjelp meg jeg har lymfødem i begge bein jeg er så fortvilet hva kan jeg gjøre.jeg syns ikke noe virker verken pulsator eller lymfedrenasje.kan noen gi meg et svar jeg er så lei av dette.

Hei Anne Liv, hyggelig å se deg her – selv om du sikkert forstår hva jeg mener om jeg skriver at helst ville jeg ikke sett en eneste kommentar. Helst hadde jeg ønsket at det var slik at ikke noen fikk lymfødem i det hele tatt.

Jeg vet ikke om du har et «medfødt» lymfødem eller har fått det etter en annen sykdom (ofte en kreftoperasjon), – men uansett forstår jeg at du er frustrert.

Det er ikke alle som får det ønskede resultat av lymfødembehandling. Noen ganger er hele lymfesystemet så dårlig at selv ikke god behandling gir varlig resultat. Slik har jeg det.

Jeg kan ikke bli kvitt mitt lymfødem, – ei heller ser det ut til at det er mulig å redusere volumet – enhver reduksjon er heller kortvarig. Slik er det bare.

Kronisk betyr varig. Kronisk betyr at vi må lære å leve med.

Men – kronisk betyr ikke at vi skal gi opp. Vi skal forsøke å få best mulig behandling, – forsøke nye hjelpemidler, – ikke gi oss!

Vi kan få det rimelig bra. Vi behøver ikke fortvile.

Forsøk å komme med på et behandlingsopphold, – jeg tror det vil gjøre deg godt.

Jeg vet jo heller ikke om du er medlem av Norsk Lymfødemforening, – de organsierer behandlingsopphold, utgir medlemsblad med mye nyttig informasjon – de representerer oss lymfødemikere slik at vi blir sett.

Legg igjen en kommentar

