LymfeKnuten

Også i drømme

Posted on: 09/08/2009

Siden jeg i de tidlige morgentimer drømte at jeg nok en gang hadde gått i oppløsning, – dvs at kompresjonsbandasjen i all offentlighet og med masse mennesker omkring meg hadde løsnet og hang som en lang orm ut av buksebeinet, forsto jeg at det var på tide med litt egenbandasjering.

Det er greit at drømmer hjelper, tar tak i meg og får meg på sporet etter en slakk sommer med liten egeninnsats, – men det er også litt slitsomt at jeg selv i drømme ikke slipper unna lymfødemet. Det er med meg, – hele tiden, over alt, – ikke til å slippe unna. Men det er kanskje likevel bedre at bandasjene raser ned og ut i offentligheten i drømme enn i virkeligheten, for det har også skjedd, – mer enn en gang.

Godt at jeg er en bokelsker og kan – tja, drømme meg bort. Når jeg leser er jeg i bokens verden, – og har det fint og fritt for lymfødemets forskjellige plager. Men heller ikke i bokens verden kan man være 100% sikker på ikke å bli minnet om lymfødem og lymfeflyt. Boken Stjernetasten av Benoîte Groult beskriver hvordan vassing i sjøvann får lymfevæsken til å flyte rundt i kroppen – og det er akkurat det jeg, og alle lymfødemikere trenger. Holde lymfeflyten igang, – med alle midler. Så da er det vel greit med påminning også fra bøker som skulle ta meg «ut av meg selv», – i tillegg til varsler fra drømmeverdenen? Jeg tror jeg må gjenta – det er ikke mulig å slippe helt unna, kronisk er kronisk, og jeg kan ikke være struts – verken hverdag, bøker eller drømmer tillater det.

I dag ble det en søndagsbandasjering i regn og tåke, – litt dyppusting attåt, – og kanskje starten på en liten «flink» periode, som gudene skal vite at jeg trenger nå. Og det føles helt greit.

Legg igjen en kommentar

