LymfeKnuten

Sutrepost fra bortskjemt lymfedame

Posted on: 24/04/2009

Jeg lærer aldri. Aldri.

Jeg trodde det skulle bli bedre når jeg ble voksen, – men begynner å forstå at jeg aldri blir voksen.

Jo da, jeg lærer masse, men jeg tar ikke lærdom av egne dumheter, forstår ikke hva som er godt for meg selv, – er ikke villig til å legge om livsstilen slik jeg bør for å kunne håndtere dette lymfødembeinet som jeg faktisk må drasse på resten av livet.

(- og jada, jeg er så glad så glad for at jeg lever og alt det der)

Hva som fikk meg til å sutre akkurat nå? – Vel, jeg har ferie, er i et vakkert landskap, det er varmt, men ikke for varmt, virkelig deilig vær, sol og flott turterreng.
Det blir tur, – litt annen vei enn tenkt – litt mer strabasiøs, – men deilig. Jeg går i jevnt tempo, har med vannflaske og bok. Stopper opp, finner en fin sten å sitte på, – nyter utsikt over blått hav, vårblomstene – som jeg fremdeles ikke kan navnene på, – bortsett fra rosmarin, – leser en stund, – tar det med ro. Jeg er ferdig med den værste stigningen, – nå er det mye nedover – dels med stein og grus så jeg må se hvor jeg setter føttene, – det blir ikke helt avslappet gange i alle fall.

Varmt nok til å bare å ha en lett topp på, men kompresjonsstrømpen er jo der selvsagt og er verken luftig eller lett, men tett og svett. Men det er ikke noe problem å ha på denne strømpen, – den er helt grei, det er som med bilbelte – jeg er naken og sårbar uten.

Det var en fin tur – litt i lengste laget kanskje, jeg var litt sliten da jeg kom hjem. Det er kanskje derfor det ble litt for mange glass vin mens jeg lagde mat og senere ut over kvelden, – litt for mye, – men ikke ugreit.

Våknet av at vinden hadde frisknet til og bølgene slo mot moloen, – litt kaldere vær, ikke så klart i dag, ser ikke snøfjellene mot nord, klokken er 7, jeg må opp.
Det jeg umiddelbart ser er at jeg er rødflammet på forsiden av lymfødembeinet. Det i seg selv er ikke noe farlig, – men det må holdes øye med, – det må ikke bli noen betennelser. Angsten for å få Rosen en gang til sitter i, – selv om jeg har penicillin med – just in case.

Og jeg vet jo det: – når jeg går ordentlig, da har jeg en tendens til å få slike «utslett», – det kommer rett og slett av friksjonen mellom kompresjonsstrømpen og huden. Det blir varmt, og huden blir irritert og rødflammet.
Og jeg vet jo også at jeg bør unngå dette.
Og jeg vet at fysioterapeuten har foreslått at jeg tar en tynn strømpe under kompresjonsstrømpen for å redusere friksjonen når jeg skal gå turer.

Jeg vet – men følger jeg opp? Tar jeg lærdom?

At det er mulig! Snart 66 og lærer aldri.

Det blir ingen tur i dag, – helst burde jeg droppe kompresjonsstrømpen helt, og holde meg i ro med benet opp, – men det klarer jeg heller ikke.

5 kommentar to "Sutrepost fra bortskjemt lymfedame"

Når man er «bortskjemt» med lymfødembein i stedet for rååsa presanger er det lov å sutre iblant. Ikke glem at FysioAnn sa at sol er en fin ting; – en terrasse eller lignende, beinet på en krakk, solfaktor himmelhøyt, minus kompresjonsstrømpe, en bok i fanget, og en mugge kaldt vann med sitron-, lime- eller agurk-skiver i – og livet er kanskje ikke så gæernt likevel?

Kjære Lady,

takk for fin påminning. Du kan få bli fast trøster! Tror du blir en bra sykepleier med menneskelig nærhet.

At lymfødem påvirker hjernen anser jeg som bevist: Våknet ved halv femtiden med Rosen-angst, og den er ikke mye rååsa skal jeg si deg.

Livet er slett ikke så gæærnt. Bølgene skvulper, det er litt sol – jeg tror jeg blir noen uker til jeg. *fniser* (flyet går kl.21)

Jobbtilbudet er akseptert, og jeg regner med å få min lønn i himmelen. Takk for fine ord, Tone! Hvor i verden er du egentlig nå, siden flyet går kl. 21, og det tydeligvis er varmere-enn-Norge-varmt (i alle fall varmere-enn-Haugesund-varmt) der du er nu?

Hehe, jeg har ingen vanskeligheter med å forestille meg at verken Rosen eller angst for sådan gir en følelsen av å sveve på rååsa skyer. Jeg har faktisk et spørsmål til deg/dere! Jeg lurer på å begynne med temainnlegg, hvor gjesteskribenter gir meg/leserne innsikt i sykdommer, livssituasjoner, opplevelser, lidelser og lignende, hvor de forteller litt om, eksempelvis, – hva er det, årsak, forekomst, konsekvenser, egne opplevelser, refleksjoner man har gjort seg, erfaringer i møte med helsevesenet og medmennesker, hvilke begrensninger det setter for en, hvordan det preger hverdagen, behandlingsmuligheter, etc. Jeg har forsåvidt allerede hatt et lite slikt innlegg («Med barn i hjertet»), with a twist, for der var det jeg som satte meg i en annens situasjon og prøvde å skrive ut i fra hva jeg tenkte at den andre kanskje følte og tenkte (…jeg innrømmer gjerne at jeg er stolt over at vedkommende kjente seg så mye igjen i innlegget at hun følte jeg kjente henne bedre enn seg selv…), men det blir litt enklere, og bedre dekkende, å gi innsikt når personen selv forteller. Kunne du/dere tenke dere å være gjesteskribenter og skrive et innlegg om lymfødem? (Kan svare meg på mail om ønskelig; motherofyo@gmail.com). Puh, det får være dagens lengste kommentar!

Kjære Lady F

1. Théoule-sur-Mer, – skal fly fra Nice, – og kommer gørseint hjem, – det må bli sovemorgen og te på sengen
2. Jeg kan godt forsøke meg som gjesteskribent – men ikke umiddelbart, – går rett ut på dypt vann fra mandag morgen jobbmessig, – men lover å ha skriveoppdraget i bakhodet underveis. Slike skriverier krever litt modning og planlegging.

– jeg har to blogger (se også bla bla bla lenken) og twitrer under navnet tonegu

Håper jobbfarvannet ikke var så altfor dypt, og velkommen hjem! Neinei, det haster jo aldeles ikke, så du kan ta god tid på deg til å finne ut om du i det hele tatt har lyst, og om så – god tid på selve skrivingen også. No hurries, no worries.

Legg igjen en kommentar

