LymfeKnuten

Vårgarderoben er sikret

Posted on: 09/04/2009

Egentlig liker jeg ikke å handle,- i alle fall ikke å måtte slite med å få klær av og på i trange prøverom. Da er det velsignet deilig å få ordnet klesbestillingen i løpet av et par minutter, med mål kontrollert og justert av en som er proff, – vite at om kort tid har jeg noe nytt å ta på, – levert direkte hjem.

Og hva består vårgarderoben av? Jo, – det er to par kompresjonsstrømpebukser med det jeg kan kalle halvannet ben, – fullt ben til lymfødembenet, – en kjekk liten bermudashortslengde til det andre, – dertil kommer snart en nett liten vår-, – nei jeg mener lårstrømpe, siden det går mot varmere tider og jeg har behov for litt avveksling og litt luft her og der.

Det er så lenge siden jeg har kjøpt lårstrømpe at jeg har glemt prisen, – men strømpebuksen koster 2199 pr par, – så det blir noen tusen jeg skal ut med. Godt da at jeg har grunnstønad, sats 3.

Det er når jeg to tre ganger i året fornyer kompresjonsstrømpegarderoben at jeg er ganske fornøyd med å ha betalt skatt i så mange år. Jeg skal den dag i dag se å få selvangivelsen unna, og ikke sutre om det blir restskatt i år også, – jeg må akseptere å være med på å betale for disse kompresjonsstrømpene jeg også.

Godt er det også å få gå til en kompetent fysioterapeut som har driftstilskudd. Det betyr at jeg selv ikke må betale, ikke engang egenandel som ville vært 190 kr pr gang, men faktisk får helt fri behandling slik jeg som kroniker har rett til. Jeg vet jeg er heldig som får adekvat og fri behandling, – men de som bor slik til at de ikke har fysioterapeut med lymfødembehandlingskompetanse, eller bittert – har tilgang til fysioterapeut som har kompetansen, men ikke driftstilskudd, – de har det ugreit.

Men dette skulle handle om klær, vårgarderoben nærmere bestemt. Det er bare disse, ikke akkurat lekre, nære-huden-plaggene jeg får gratis (dvs betaler ut fra den kontoen grunnstønaden min kommer inn på) og lettvint. Verre er det å finne bukser som ser ok ut, – og som likevel har plass ikke bare til et tykt lymfatisk ben, – det skal også være plass til et nybehandlet bandasjert ben, et ben som er som en skikkelig tykk tømmerstokk. Jeg finner alltid noe, og bra er det for buksene slites fra innsiden av harde bandasjer og kompresjonsstrømper, – og dekning av slike utgifter har jeg ikke fått gehør for i min søknad om høyere grunnstønadssats. Særlig lekre bukser er det skjelden jeg finner – så derfor er altså ikke lysten til å gå på handletur for å finne klær særlig stor. Jeg blir aldri en shopaholic.

2 kommentar to "Vårgarderoben er sikret"

hei . har lignende problemer men i begge ben, strømper er en ting sko er noe annet , JEg er 190 høy også så bukser er ikke oro handle skjørt er litt for korte …men jeg har følt meg så alene , var på Skogli men er kunne de armer og jeg kom hjem tykkere i bena enn da jeg kom dit.
Skriv gjerne om du vil..
Frida

Skogli burde kunne behandle bein også. Dumt at du var verre da du dro derfra.
Hvis du er medlem av Norsk Lymfødemforening kan du vurdere å delta på en av deres to-ukers behandlingsreiser. Da får du både intensivbehandling og nytten av å være sammen med andre som har det som deg.
På Montebello-senteret tar de også imot til intensivbehandling, – men det forutsetter at man har hatt en kreftdiagnose.
Se også på oversikten over behandlingsoppholds på foreningens nettside: http://www.lymfoedem.no
Nettsidene har også liste over Likemenn man kan snakke med, og Lokale lag – der du kan se om det er en lokal lymfødemforening nær der du bor.

Legg igjen en kommentar

