LymfeKnuten

I dag er leggen din myk

Posted on: 03/04/2009

Det var to uker siden forrige time hos min fysioterapeut med spesialkompetanse i lymfødembehandling. Jeg hadde hatt en periode uten behandling, jeg hadde ikke vært «flink» – hadde ikke bandasjert meg, ikke brukt pulsatoren.

Det var nesten slik at jeg hadde dårlig samvittighet og følte jeg burde retunere mitt hjelpemiddel til Hjelpemiddelsentralen.

Nå lå jeg der på benken, fikk kyndig behandling, og kjente at behandlingen fikk lymfesystemet igang. Det ble en «peau d’orange» som dr.Petlund pleide å omtale denne synlige reaksjonen på lymfesystemets merkbare pumping – eller gåsehus som det litt mer prosaisk heter.

Egentlig var det litt merkelig at leggen skulle være litt mykere enn vanlig, jeg hadde nemlig hatt en ganske streng uke med jobbvakter, seminardager med bena ned, og barnevakt. Og likevel …

Jeg burde jo bare være fornøyd, – men jeg liker ikke å ikke forstå hvorfor det kan være slik av og til.

Om noen vet – fortell meg!

2 kommentar to "I dag er leggen din myk"

Kan nok ikke svare deg nei. MEN, nå har lille Sofie vært syk i over en uke. Da har vi gitt henne fri fra både behandling og bandasjering hver natt. Riktignok har hun hatt på strømpene hver dag….

Av dette erfarte vi det samme! Vi ser at så myke ødemer har hun ikke hatt oppå føttene på lenge!!

Hvorfor? Håper noen har svar til deg, for dette lurer vi også på….

At lille Sofie ikke har vært frisk er dumt og slitsomt, – men erfaringen i forhold til at hennes ødem er bitt (midlertidig?) mykere er verd å ta vare på.

Tenk om vi kunne få noen til å virkelig gå inn i akkurat denne problematikken!

Jeg har jo flere ganger selv erfart at det er veldig bra for mitt ben å om jeg er «halvsyk», – at jeg tar det med ro, er sengeliggende en dag eller to.

Men hvorfor virker det slik? Hvem interesserer seg for dette.

Foreløpig – ingen innen helsevesentet, det er helt sikkert!

Legg igjen en kommentar

