LymfeKnuten

Hva med hjemmelekse?

Posted on: 08/03/2009

Benet var ikke på topp, og min fysio Ann var overrasket over å høre at jeg faktisk hadde brukt pulsator kvelden før. Det var ikke mye synlig som tydet på det der jeg lå på benken med mitt lymfatiske ben.

Etter behandling og bandasjering spurte jeg om det var noe jeg kunne gjøre selv, – om hun hadde noen hjemmelekse å gi meg.

Og det hadde Ann:
Lag tydelige store sirkler med tærne, la rundene gå sakte og med strekk, – la det merkes i anklene at du jobber.
Tilsvarende kan du strekke ut og lage lange føtter, – deretter bøye opp med vinkel i ankelen slik at tærne kommer så nær som mulig. Langsomt, mange ganger.

Dette er jo noe jeg egentlig vet, noe jeg kan, noe jeg ikke skulle behøve å bli minnet om.

Men – er det noe jeg gjør daglig?
Nei.

Har jeg gjort det en gang i uken?
Nei.

Skal jeg forsøke å ta meg sammen nå?
JA!!!

Jeg jobbet hardt i morges med disse sirklene, – og det kjenntes virkelig der og da.

Det gir arbeid for lymfepumpen, sier Ann fysioterapeut.

Ok, jeg håper at pumpa ikke er ødelagt, at den blir stimulert av dette, – hvis ikke, er det jo bare totalt tåpelig og bortkastet. Og er det noe jeg hater, så er det å kaste bort tid.

Jeg kunne jo ha blogget, lest avis, lest bok, twittret, snakket med ektemannen, ringt og skravlet med datter I eller datter II, – barnebarn I, II, III, IV, V – utrolig mange ting jeg kunne gjort i stedet for å saaaaakte lage sirkler med føttene.

Skal forsøke igjen i morgen!

Legg igjen en kommentar

