LymfeKnuten

Ikke bare damer nei!

Posted on: 17/02/2009

Jeg har fått en henvendelse som følger, og har fått lov til å legge den ut:

«Jeg er en mann på 60 år. Jeg ble operert i juli mnd. i 2008. Da fikk jeg fjernet alle lymfene under høyre arm. Jeg går til fysoterapi fast og bruker strømpe og hanske. Men det er veldig lite jeg vet om denne sykdommen.

Er det noe jeg selv kan gjøre? Kjenner av og til litt verk i armen men det er skjelden. Litt hoven er jeg dersom jeg spaserer, men det måtte jeg regne med fikk jeg beskjed om.

Men så er det hva jeg har rett til å få dekket av NAV: Så som kjøring til behandling, -bandasjer, -kompresjonsstrømpe,  -kompresjonshansker, -legekontroll. Det er sikkert mer, men kommer ikke på mer.

Dersom du har noen svar er jeg veldig glad for det.»

Konkrete svar er det ikke alltid lett å gi, – men det jeg svarte var følgende:

«Du sier at du går til fysioterapeut og også bruker strømpe og hanske på armen.
Det høres da ut som om du har vært heldig og kommet til en fysioterapeut som har spesialkompetanse på lymfødembehandling.
Når det gjelder å få mer kunnskap om lymfødem, og lære mer om hvilke rettigheter en har, er det flere muligheter.
Norsk lymfødemforening er en pasientforening som arbeider for våre rettigheter, den har lokallag mange steder i landet, du kan selv se hvor på denne oversikten.

Som du forstår har foreningen et nettsted, der du vil finne ganske mye informasjon om du tar deg tid til å snuse litt rundt. Medlemsbladet Lymfeposten har i hvert nr (4 i året) nyttig informasjon både om lymfødem og rettigheter. En del av artiklene som vi har ment har «varig verdi» har blitt lagt ut på nettsidene våre i et arkiv for Lymfeposten, – se selv om det er noe av interesse for deg.

Foreningen arrangerer også behandlingsturer til utlandet for medlemmene. Det finnes også intensivbehandlingsopplegg i Norge, – for folk med kreftdiagnose er det på Montebello-Senteret, det nærmeste kurset er vel først til høsten. heldigvis er det også enkelte andre steder som tar imot lymfødemikere – etter henvisning fra lege selvsagt, – Muritunet, Skogli og flere, – en oversikt finnes, den er kanskje ikke helt ajour, men vil bli oppdatert.

For meg har medlemskap i foreningen vært til stor nytte helt fra starten av, og jeg har hatt lymfødem siden juni 1997.

Din fysioterapeut vil hjelpe deg med grunnstønadssøknad, – om dere i fellesskap kommer fram til at du har utgifter ut over «minstetakst». Du kan ellers søke fradrag i selvangivelsen for større utgifter i forbindelse med sykdom, – akkurat dette kommer det en orientering om i neste nr av Lymfeposten.

Det er veldig positivt at du selv griper fatt i dine lymfødemrelaterte spørsmål – og selv om jeg personlig ikke kan gi deg konkrete svar, så tror jeg at du vil finne svar, på foreningens nettsider, i Lymfeposten om du melder deg inn i foreningen, – og ved hjelp av din egen fysioterapeut.

Se på hva NAV skriver om grunnstønad.

Rundskrivet for §6.3 er ikke særlig oppløftende, – men det er ordene spesialsydd etc man må gripe fatt i – om det er relevant, – men dette vet din fysioterapeut.

Kreftforeningen har også en oversikt over trygdeytelser som kan være relevante.

Håper noe av dette er til nytte,

Lykke til!»

Legg igjen en kommentar

