LymfeKnuten

Møte med nye lymfeterapeuter

Posted on: 31/01/2009

Det ble en artig seanse da jeg fikk være demo-pasient for en gruppe på 5 av de 30 fysioterapeutene som i går ble ferdig med sin fire ukers lymfødembehandlingsutdanning.

Jeg ble intervjuet, ben og hud befølt og studert, – ledd undersøkt, manglende synlighet av akilles-sene bemerket. Selv er jeg bare glad for at den i det hele tatt er der og kan brukes – så får det være det samme at den er pakket tykt inn i lymfatisk vev! Behåring ble også analysert – hm, visste ikke at det var en «lymfegreie», – Stemmerske tegn undersøkt.

Den lille gruppen som hadde fått tildelt meg som pasient besto av to norske (fra Kurbadet i Tromsø og kommunal stilling i Kragerø), to danske (begge sykehusansatte i Danmark) og en finsk (Tromsø kommune). Artig at det er et internasjonalt miljø, nordisk i alle fall.

Av det jeg kunne se var det to mannlige fysioterapeuter på kurset, – og det var faktisk også to mannlige pasienter. Vi fire pasientdamer representerte både «armer» og «ben», – men jeg tror ikke det var noen «primære» pasienter kursdeltakerene fikk bryne seg på.

Det ble ikke noen behandling – men det var heller ikke ventet. De trener på hverandre i «fritiden», kurset er så stappa at kursdeltakerene må ta hele døgnet til hjelp, – men jeg tror de har det kjempegøy også.

Det at det nå er utdannet 30 nye terapeuter er helt supert. OK – ikke alle er i Norge, – og alle blir kanskje ikke tilgjengelige for «almenheten», – men uansett blir det et forbedret behandlingstilbud, – og det skal være sikkert at trengs for oss lymfødemikere!

Nå gleder jeg meg til å komme til behandling hos min terapeut – som har vært opptatt med kursvirksomhet de siste ukene.

Legg igjen en kommentar

