LymfeKnuten

Navlebeskuende undring

Posted on: 07/01/2009

Jeg kan jo forsøke meg på en undring her – ut i det blå, men jeg fr vel følge opp og spørre fysioterapeuten min også, – om jeg husker på det.

Beinet – ja, jeg har jo egentlig to bein, greie til å gå med, – men når jeg sier beinet i bestemt form, da er det det beinet som er tykt og trenger pleie, lymfødembeinet.

Beinet er av og til rarere enn andre ganger. Det er ikke bare det at det er tykkere om jeg har sittet mye stille og slikt, – men enkelte ganger får jeg slikt et rart søkk langsmed skinneleggen, – altså nedover på forsiden langs den benstrukturen som man kan kjenne, der det (i alle fall hos ikke lymfødemikere) er nokså lite kjøtt og gjør inmari vondt å slå seg. Noen ganger er det som om det går en dalbunn nedover langs skinneleggen, og så buer det seg på hver side. Det er ikke en permanent tilstand, – og det er vel i grunnen vanligvis bandasjering som hjelper.

Av og til ser jeg noe av denne tendensen også etter å ha brukt pulsator, – men da er det som regel bare en kortere ‘dal’, – altså en slags grop. Og her forleden så var det slik en morgen også, en enkel grop midt foran på skinneleggen.

Henger dette sammen med det fagfolkene kaller «pitting oedema», – andre steder på leggen kan jeg presse inn med en finger, holde en stund – og det fyller seg relativt raskt igjen, men der foran blir gropen stående.

Er det jeg som er egosentrisk navlebeskuende – eller er det andre som har sett noe lignende?

Og så det som kanskje bare en fysioterapeut med spesialkompetanse i lymfødembehandling kan svare på: hvorfor og hva betyr det?

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

