LymfeKnuten

Lymfødemjul – det ordet finnes jo ikke – eller?

Posted on: 27/12/2008

Julen er på ingen måte over, – og jeg har ikke noe ønske om å forkorte den heller. Jeg har det bra synes jeg.

Men, –  dere der ‘ute’ hos de som evt mot alle odds skulle komme til å  lese dette, – der ute, der sier jeg: tenk dere om!  Til dere stiller jeg spørsmålet: Hvordan artet  julen seg for dere?

Spørsmålet kan føles provoserende, det er jeg helt klar over. Men, – jeg har lyst til å stille det likevel. Grunnen er at jeg er veldig opptatt av hva det er som virkelig påvirker våre lymfødem.

Jeg har hørt si – men ikke fått vitenskapelig bevist, – at masser av lymfødemikere får rosen i, eller ved  juletider. Og da tenker jeg: De lymfødemikerene som får rosen ved juletider er f…  meg kvinner, kvinner som meg som stiller opp for mann og barn og barnebarn for å lage en varm og tradisjonstrik jul til tross for at arm eller ben der og da dunker og verker og er i ferd med å bli tykkere og tykkere for hvert minutt!!

Jeg nekter simpeltehen å tro at dette er et problem  også for mannlige lymfødemikere. Jeg tror at dette må henge sammen med at vi jenter stresser å å få jula til å henge på greip, på samme måte som vi tar ansvar for det meste,- og at vi er dumme som gjør det slik,  det kan jeg bare væe med om.

Om vi hadde klart å slappe av, – å si, – at , det der, – det er ikke mitt ansvar, –  så tror jeg vi hadde spart oss ett og annet rosen attakk, – eller ekstra tykk legg for en dag eller to.

Men for all del lymfødem-gutta, – motbevis meg!!

3 kommentar to "Lymfødemjul – det ordet finnes jo ikke – eller?"

Hei! Eg har nettopp oppdaga LymfeKnuten, kjempe flott side!!

Eg er 30 år, har primært lymfødem i eit bein.

Og ja, eg merkar jula på beinet! Er heldig for eg har aldri hatt rosen, men eg merkar at beinet har ikkje fått den omsorgen det pleier… Det har blitt mange seine kveldar i besøk eller på fest, og der blir eg jo sjølvsagt sittande med beinet ned heile kvelden.. og når eg kjem heim er eg for trøtt til å orke å ta på bandasjen..

Fordelen med å hatt lymfødem nokre år er at eg veit at med litt ekstra innsats klarar eg å få beinet tilbake til «normalen»:) Det er viktig for meg å vete at det er eg som er sjefen – og ikkje beinet! 🙂 sjølv om eg innimellom er litt i tvil 😉

Velkommen Kristin, kjempehyggelig at det kommer lesere, og enda bedre når det i tillegg er en som også skriver. Det ser ut som om du har din egen blogg – men du har kanskje skrevet inn url’en feil – jeg får i alle fall en feilmelding når jeg forsøker å «finne» deg.

Det du sier om at vissheten om at litt ekstra innsats kan få beinet tilbake til «normalen», – det er faktisk den beste «trøsten» vi lymfødemikere kan ha. Det er faktisk ikke helkrise om det plutselig har blitt et vel tjukt bein en ser etter en kveld med «hengende» bein, – selv om det ikke akkurat er noe en får latterkrampe av heller.

Fortsett å være sjef! Og kom ofte tilbake hit og del med din hyggelige visdom!

Eg har ikkje blogg, det er ein feil. Men eg kjem gjerne innom her avogtil 🙂

Du har heilt rett i at det ikkje er nokon helkrise om foten skulle bli dårlig i ein liten periode. Heldigvis 😉

Legg igjen en kommentar

